(0)
Новости

Новости

14 Липня 2018
Пропонуємо Вашій увазі матеріал електронного аналітичного щоденника «БУХГАЛТЕР & ЗАКОН». Видання входить в системи ЛІГА:ЗАКОН. З питань використання видань «БУХГАЛТЕР & ЗАКОН» та «ЮРИСТ & ЗАКОН» чи їх підключення звертайтесь за тел.: (044) 501-3-700.





Відповідаємо на актуальні запитання:
Чи потрібно підприємству перезатверджувати чинний ліміт?
Кому ліміт не потрібен?
Які документи складати для розрахунку ліміту каси?
Що робити, якщо ліміт не встановили?

.
Закони, пов’язані з цією статтею, детальні консультації, коментарі податкових органів – все це Ви знайдете в системах ЛІГА:ЗАКОН.

Закажите бесплатную презентацию

До 05.01.2018 ліміт каси підприємства розраховували відповідно до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою НБУ від 15.12.2004 р. № 637 (далі – Положення № 637).

З 05.01.2018 набрало чинності Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою НБУ від 29.12.2017 р. № 148(далі – Положення № 148). Тож із цієї дати ліміт каси потрібно розраховувати за правилами, установленими цим Положенням.

Лімітом залишку готівки в касі (далі - ліміт каси) є не що інше, як граничний розмір суми готівки, що може залишатися в касі фірми в позаробочий час і забезпечити роботу на початку наступного робочого дня (пп. 16 п. 3 Положення № 148). Суму готівки, що перевищує встановлений ліміт, необхідно здавати в банк для її зарахування на поточний рахунок.

Ліміт каси та строки здавання готівки до банку встановлюють підприємства, що проводять операції з готівкою. Починаючи від 05.01.2018 ці вимоги поширюються й на небанківські фінансові установи.

Кому ліміт не потрібен?

Не встановлювати ліміт каси та строки здавання готівкової виручки (готівки) Положення № 148 дозволяє:

- банкам (п. 14);

- фізичним особам - підприємцям (п. 14);

- релігійним організаціям, які не здійснюють виробничу або інший вид підприємницької діяльності (п. 51).

Крім того, організації, на які в принципі не поширюється Положення № 148, не зобов'язані встановлювати ліміт каси. Серед них (п. 2):

- розташовані на території України іноземні дипломатичні, консульські та інші офіційні представництва, міжнародні організації та їх філії, що користуються імунітетом і дипломатичними привілеями;

- представництва іноземних організацій і філій, які не здійснюють підприємницьку діяльність;

- банки та філії іноземних банків.

А ось небанківські фінансові установи повинні встановлювати ліміт каси в загальному порядку (п. 14 Положення № 148).

Як правильно розрахувати ліміт каси?

Нагадаємо, раніше все було регламентовано та прописано в спеціальному розрахунку (додаток 8 Положення № 637). Тепер же нас пустили у вільне плавання. Тож фірма, озброївшись Положенням № 148 і врахувавши особливості роботи, зобов'язана розробити та затвердити внутрішнім документом порядок розрахунку ліміту каси підприємства та відокремленого підрозділу. А вже потім, скориставшись власноруч створеним порядком, затвердити свій ліміт каси. Ми не залишимо вас сам на сам, а розпишемо вам на допомогу алгоритм визначення та надамо приклади оформлення документів.

1. Визначаємо порядок розрахунку ліміту каси

Підприємство мусить розробити й затвердити внутрішній документ - наказ про порядок розрахунку ліміту каси підприємства та своїх відокремлених підрозділів (додаток 1). При цьому зважайте на норми Положення № 148 та одночасно враховуйте особливості своєї роботи (внутрішній трудовий розпорядок, графіки змінності тощо).

Додаток 1
Приклад оформлення наказу про порядок розрахунку ліміту каси

ТОВ "Ромашка"

НАКАЗ

    01.04.2018 р.                         м.  Київ                        № 50/2018-КГ

Про порядок розрахунку ліміту каси


НАКАЗУЮ:

На підставі п. 50 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління НБУ від 29.12.2017 р. № 148 (далі – Положення про касові операції) установити ліміт каси з огляду на розрахунок середньоденного надходження готівки до каси.

Під час розрахунку брати до уваги готівкові надходження за будь-які три місяці з останніх дванадцяти, що передують даті затвердження показника ліміту.

Зберігати в касі готівку тільки в межах установленого ліміту. Понадлімітну виручку здавати в банк не пізніш як наступного робочого дня підприємства.

Відповідальним за підрахунок ліміту каси призначити касира БОНДАРЕВУ Олену Олександрівну. Контроль за виконанням наказу покласти на головного бухгалтера МИХАЙЛЕНКО Людмилу Анатоліївну.


Директор  Кондратенко Р. І. Кондратенко

З наказом ознайомлені: 

01.04.2018 Бондарева О. О. Бондарева

01.04.2018 Михайленко Л. А. Михайленко 

Підприємства, де встановлюється ліміт каси, мають у своїй роботі зважати на таке:

- ліміт каси треба встановлювати на підставі розрахунку середньоденного надходження готівки до каси або її середньоденної видачі з каси (п. 50 Положення № 148);

- рішення про показник (середньоденне надходження готівки або її видача), на підставі якого буде розраховано ліміт каси, має ухвалити керівник підприємства;

Положення № 148 не містить жодних застережень щодо сум надходжень/видачі готівки, які беруть участь у розрахунку ліміту каси. Тому можна взяти для розрахунку ліміту каси всі суми надходжень/видачі готівки, у тому числі ті, яких до 05.01.2018 не враховували за нормами Положення № 637;

- період для визначення середньоденного надходження готівки до каси (її середньоденної видачі з каси) можна визначати на власний розсуд, позаяк Положення № 148 не містить вказівок щодо цього;

- ліміт каси треба розраховувати з огляду на строк, у який здається готівкова виручка (готівка) для її зарахування на рахунки в банках. Такий строк визначають у відповідному договорі банківського рахунка (п. 50 Положення № 148). Як саме строк здавання готівки до банку впливає на ліміт каси, норми Положення № 148 не пояснюють. Сподіваємося, що НБУ найближчим часом роз'яснить, як застосовувати цю норму. А доки таких пояснень немає, безпечніше визначати ліміт каси в межах показника середньоденного надходження/видачі готівки.

2. Встановлюємо ліміт каси

Відповідно до затвердженого порядку й підстав розрахунку треба визначити ліміт каси. А саме, середньоденний показник обчисліть так: поділіть суму надходження/видачі за розрахунковий період на кількість робочих днів протягом такого періоду. Визначений ліміт каси затвердьте внутрішнім документом (наказом, розпорядженням - див. додаток 2). Розрахунок ліміту каси треба зробити додатком до цього документа. Для відокремлених підрозділів підприємства встановлюють окремі ліміти каси й доводять їх до відома підрозділів відповідним внутрішнім документом.

Додаток 2
Приклад оформлення наказу про встановлення ліміту каси

ТОВ "Ромашка"

НАКАЗ

01.04.2018 р.                        м. Київ                    № 51/2018-КГ

Про встановлення ліміту каси


НАКАЗУЮ:

1. З 01.04.2018 встановити ліміт залишку готівкових коштів на рівні середньоденних надходжень готівки в розмірі 5000 грн, керуючись пунктом 50 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого наказом від 29.12.2017 р. № 148.

2. У розрахунку брали участь готівкові надходження за січень, лютий і березень. Готівку підприємство здає в банк щодня.

3. Ознайомити з наказом під підпис головного бухгалтера МИХАЙЛЕНКО Людмилу Анатоліївну та касира БОНДАРЕВУ Олену Олександрівну.


З наказом ознайомлені: 

01.04.2018 Бондарева О. О. Бондарева

01.04.2018 Михайленко Л. А. Михайленко 


Нульовий та завищений ліміт каси

Якщо підприємство не встановить ліміт каси, він вважається нульовим (п. 53 Положення № 148). Причому причини такого невстановлення ні на  що не впливають. У цьому випадку вся готівка, що перебуває в касі підприємства на кінець робочого дня і не здана ним до банку, вважається понадлімітною. Власне, так було й раніше. А ось право на завищений ліміт розміром 170 грн тепер скасовано. Інакше кажучи, тим підприємствам, у яких під час обчислення ліміту середньоденний показник дорівнює нулю або не досяг 170 грн, Положення № 148 не дозволяє встановлювати ліміт каси в розмірі 170 грн.

Разом з тим із визначення терміна "ліміт каси" виходить, що призначення ліміту полягає у забезпеченні роботи підприємства на початку наступного дня. Та й вимогу про обов'язкову наявність розмінної монети в касах РРО ніхто не скасовував. Зрозуміло, що тепер ліміт каси таких підприємств може відрізнятися від колишніх 170 грн.

Чи можливо встановити ліміт вище середньоденного показника? Питання на сьогодні відкрите. З одного боку, в Положенні № 148 не визначено, чи ліміт має бути в межах середньоденного показника або ж він може його перевищувати. З іншого боку, пп. 3 п. 58 Положення № 148 наділяє фіскалів правом не тільки визначати наявність самостійно встановленого ліміту каси, а й перевіряти його відповідність самостійно здійсненим розрахункам. Тому до появи роз'яснень із цього приводу краще не ризикувати.

Нагадаємо! За перевищення встановленого ліміту каси підприємству загрожує штраф у двократному розмірі понадлімітної готівки за кожний день (ст. 1 Указу Президента від 12.06.95 р. № 436/95). 

Для довідки
Положення № 148 не передбачає ліміт каси розміром 10 нмдг* (170 грн) для підприємств, у яких відповідний середньоденний показник, обчислений на підставі касових оборотів, дорівнює нулю або є меншим за 10 таких мінімумів.
*___________
Неоподатковуваний мінімум доходів громадян.


Що в новостворених підприємств?

Підприємства, що розпочинають свою діяльність, і підприємства, діяльність яких була пов'язана лише з безготівковими розрахунками та які розпочинають діяльність, що передбачає готівкові розрахунки, на перші три місяці роботи встановлюють ліміт каси за прогнозними розрахунками. Такий ліміт каси застосовують із дня першого готівкового розрахунку. Ліміт каси, установлений на підставі прогнозних розрахунків, переглядають упродовж двох тижнів після закінчення перших трьох місяців роботи за фактичними показниками діяльності (п. 50 Положення № 148). Власне, як і раніше.

Установлений ліміт каси й строки здавання готівки підприємство переглядає, якщо для цього є підстави. Зокрема, за нормами п. 55 Положення № 148 їх переглядають:

у зв'язку зі змінами в законодавстві;

- за наявності відповідних обставин (зміни в надходженнях/видатках готівки, внутрішнього трудового розпорядку/графіків змінності тощо).

Документи (нормативно-правові акти, внутрішні документи (розрахунки) підприємства, затверджені (підписані) керівником або уповноваженою ним особою), на підставі яких було переглянуто ліміт каси, строки здавання готівкової виручки (готівки), додають до відповідних наказів (розпоряджень), договорів банківського рахунка підприємства.

Нові правила розрахунку ліміту каси значно відрізняються від тих, що діяли до 05.01.2018, тому підприємство має право переглянути ліміт каси на підставі зміни законодавства. Певна річ, для цього воно має заново пройти процедуру: затвердити наказом порядок розрахунку каси та визначити за ним ліміт.

А якщо ліміт не встановили?..

Якщо підприємство не встановило ліміт каси (незалежно від причин), його ліміт вважають нульовим. Тоді вся готівка, що перебуває в касі на кінець робочого дня та яку підприємство не здало до банку, є понадлімітною (п. 53 Положення № 148).

За певних обставин підприємства можуть зберігати у своїх касах готівку понад установлений ліміт. Зокрема, це стосується готівки, одержаної в банку для виплат, що належать до фонду оплати праці, а також пенсій, стипендій, дивідендів (доходу). Таку готівку можна зберігати понад установлений ліміт каси протягом 5 робочих днів, включаючи день одержання готівки в банку.

Готівку не вважають понадлімітною:

- у день її надходження, якщо її в сумі понад установлений ліміт каси здали до обслуговуючих банків не пізніше ніж наступного робочого дня банку. Якщо її видали наступного дня для використання на потреби, пов'язані з діяльністю підприємства, здавати готівку спочатку до банку й одночасно отримувати назад із каси банку не потрібно;

- в день її надходження, якщо вона надійшла до кас підприємств у вихідні та святкові дні та її в сумі понад установлений ліміт каси здали до обслуговуючих банків наступного робочого дня банку й підприємства. Якщо ж готівку видали наступного робочого дня для використання на потреби, пов'язані з діяльністю підприємства, її також не потрібно здавати спочатку до банку й потім отримувати назад із каси банку.

Касир має чітко дотримуватися строків здавання готівки до банку, аби не мати клопоту.

Відповідальність за порушення касової дисципліни

Порушення касової дисципліни тягне за собою фінансову й адміністративну відповідальність. Розмір штрафів встановлює Указ Президента України "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" від 12.06.95 р. № 436/95 (далі – Указ № 436). Розміри штрафів наведено в таблиці 1.

Таблиця 1

Штрафи за порушення обігу готівки

Порушення

Розмір штрафу

Підстава

Перевищення встановленого ліміту готівки в касі

Двократний розмір суми виявленої понадлімітної готівки за кожний день

Абзац 2ст. 1 Указу № 436

Неоприбуткування (неповне та/або несвоєчасне) оприбуткування готівки в касах

П'ятикратний розмір неоприбуткованої суми

Абзац 3ст. 1 Указу № 436

Перевищення встановлених строків використання виданої під звіт готівки, а також видання готівкових коштів під звіт без повного звітування щодо раніше виданих коштів

25 % виданих під звіт сум

Абзац 5ст. 1 Указу № 436

Проведення готівкових розрахунків без подання одержувачем коштів платіжного документа (товарного або касового чека, квитанції до прибуткового ордера, іншого письмового документа), який би підтверджував сплату покупцем готівкових коштів

Штраф у розмірі сплачених коштів

Абзац 6ст. 1 Указу № 436

Примітка.  Ці фінансові санкції застосовують до суб'єктів господарювання, що ведуть облік касових операцій із порушенням норми, установленої п. 20 Положення № 148. Ідеться про наявність підтвердних документів, що додають до звітів про використання коштів на відрядження та під звіт.


Адміністративну відповідальність осіб, винних у порушенні вимог законодавства у сфері готівкового обігу, визначає Кодекс України про адміністративні правопорушення(КУпАП). Розміри адмінстягнень наведено в таблиці 2.

Таблиця 2

Адміністративні стягнення за порушення обігу готівки

Порушення

Стягнення

Підстава

Порушення порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), у тому числі перевищення граничних сум розрахунків готівкою

За перше порушення - від 100 до 200 нмдг (від 1 700 до 3400 грн)

За повторне правопорушення протягом року - від 500 до 1000 нмдг (від 8500 до 17000 грн)

Стаття 16315КУпАП

Несвоєчасне або неякісне проведення інвентаризацій грошових коштів

За перше порушення - від 8 до 15 нмдг (від 136 до 255 грн).

За повторне правопорушення протягом року - від 10 до 20 нмдг (від 170 до 340 грн)

Стаття 1642КУпАП

Здавання виторгу торговельними підприємствами всіх форм власності, що реалізують товари за готівку, з порушенням термінів, установлених правилами розрахунків і ведення касових операцій

За перше порушення - від 17 до 88 нмдг (від 289 до 1496 грн).

За повторне правопорушення протягом року - від 43 до 175 нмдг (від 731 до 2975 грн)

Стаття 1644КУпАП


Зверніть увагу, адмінстягнення може бути накладено не пізніше ніж через два місяці з дня вчинення правопорушення. А якщо правопорушення триває - не пізніше як через два місяці з дня його виявлення (ст. 38 КУпАП).

Отже, порядок розрахунку ліміту каси підприємство має встановлювати самостійно, але з урахуванням норм Положення № 148. Рішення про показник (середньоденне надходження готівки або її видання), на підставі якого розраховуватимете ліміт каси, приймає керівник підприємства.

Щоб обчислити ліміт каси, можна врахувати всі суми надходжень/видання готівки. Період для визначення середньоденного надходження готівки до каси (її середньоденної видачі з каси) варто визначати на власний розсуд.

Положення № 148 не дозволяє встановлювати ліміт каси в розмірі 170 грн тим підприємствам, у яких середньоденний показник дорівнює нулю або не досяг 170 грн.

Визначений ліміт каси має бути затверджено наказом (розпорядженням).

Таким чином, з огляду на те, що "касове" законодавство змінилося, підприємствам є сенс переглянути та перезатвердити свої ліміти каси.



Світлана Лазаренко, експерт з обліку та оподаткування 









Законодавство, пов’язане з цією статтею,
консультації та коментарі податкових органів –
все це Ви знайдете в системах ЛІГА:ЗАКОН.

Система ЛІГА:ЗАКОН беЗКОШТОВНА презентацІя