(0)
Перевірки після карантину: до чого готуватися бізнесу?

Перевірки після карантину: до чого готуватися бізнесу?

14 Травня 2020

Перевірки після карантину: до чого готуватися бізнесу?

Мораторій на перевірки

Для захисту інтересів бізнесу в період карантину держава вирішила обмежити проведення певних видів перевірок.

Зокрема, з 18 березня по 31 травня 2020 року, встановлено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок суб'єктів господарювання, крім перевірок, які стосуються бюджетного відшкодування ПДВ.

Також, до 18 травня 2020 року, призупинили документальні перевірки щодо правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску, які були розпочаті до 18 березня і не були завершені.

Актуальну інформацію про планові документальні перевірки можна переглянути на веб-сайті ДПС України, останні оновлення станом на 27.03.2020.

Таке призупинення перериває термін проведення перевірки і не вимагає прийняття будь-яких додаткових рішень контролюючим органом.

При цьому, мораторій стосується документальних та фактичних перевірок, в свою чергу законом не обмежувалося проведення камеральних перевірок, про це також додатково роз'яснювала ДПС.

Додатково варто відзначити, що в період карантину органами податкової служби продовжується проведення контрольних процедур, що не були законодавчо обмежені (хоча їх законність під питанням), як зустрічні звірки, блокування реєстрації податкових накладних та відправка запитів на надання інформації та документів.

Крім того, до 31 травня 2020 року забороняється проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів у сфері господарської діяльності, крім державного нагляду (контролю):

- за діяльністю суб'єктів господарювання, які відповідно до затверджених Кабінетом Міністрів України критеріїв оцінки ступеня ризику від провадження господарської діяльності віднесені до суб'єктів господарювання з високим ступенем ризику;

- в сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;

- в сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Таким чином, якщо ваша компанія є суб'єктом господарювання з високим ступенем ризику, мораторій на проведення перевірок не діє.

Аналогічної позиції дотримуються органи Держпраці, а план перевірок Державної служби з питань праці розміщений на сайті.

Відповідальність за порушення

Звертаємо увагу, що за порушення податкового законодавства, вчинені з 1 березня по 31 травня 2020 року, штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:

- порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя або договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема, страхування додаткової пенсії;

- відчуження майна, яке перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;

- порушення правил обліку, виробництва та обігу палива або спирту етилового на акцизних складах;

- порушення нарахування, декларування і сплати ПДВ, акцизного податку, рентної плати.

До того ж, протягом зазначеного періоду не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня, підлягає списанню.

При цьому, на період з 18 березня по 31 травня 2020 року, зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 ПК України.

До чого готуватися з 1 червня? Рекомендації

Дефіцит і катастрофічне невиконання планових показників по надходженнях до бюджету, необхідність відновлення економіки після карантину і боротьба з наслідками пандемії потребуватимуть додаткових витрат, які раніше не передбачалися.

Це безумовно призведе до активізації перевірочної діяльності органів державного нагляду (контролю) для виконання планових показників щодо донарахування зобов'язань суб'єктам господарювання.

Що робити, якщо до вас прийшли з перевіркою:

1) всі співробітники компанії попередньо повинні пройти інструктаж щодо порядку дій і в разі появи перевіряючих, повідомити керівництву;

2) рекомендується включити відеокамери/диктофон, про що поінформувати перевіряючих, для документування можливих протиправних дій з їхнього боку;

3) вимагайте перевіряючих надати службові посвідчення (наприклад, інформація про перевіряючих є на сайті Держпраці) і запишіть їхні дані. Відмова від надання службового посвідчення є підставою для недопуску до перевірки;

4) витребувати у інспектора наказ і направлення на перевірку, в якому будуть вказані підстави і предмет перевірки, оглянути документи на наявність обов'язкових реквізитів;

5) перевірити підстави і строки для проведення перевірки;

6) при відсутності у перевіряючих необхідних документів і підстав на проведення перевірки, відмовити в допуску;

7) при наявності підстав і документів, інспектор повинен внести запис в спеціальний журнал, в разі відмови - задокументуйте даний факт;

8) уважно аналізуйте документи, які надаються на перевірку (вони повинні обов'язково стосуватися предмета і періоду перевірки);

9) обережно відповідайте на питання перевіряючих;

10) уважно стежте за діями перевіряючих і фіксуйте їх;

11) вимагайте отримання документа за результатами перевірки - довідки або акту;

12) перед підписанням акту уважно ознайомтеся з ним, при наявності зауважень - обов'язково їх внесіть, дані зауваження повинні бути враховані органом при прийнятті рішення за результатами перевірки;

13) у разі незгоди з рішенням органу державного нагляду (контролю) - оскаржуйте його в адміністративному або судовому порядку.

Порядок оскарження

Введення мораторію на проведення перевірок не обмежує права суб'єктів господарювання на подачу заперечень до актів перевірок, завершених до введення мораторію та оскарження прийнятих рішень контролюючими органами.

При цьому, компаніям доцільно розглянути можливість надання доказів та інформації поштою або в електронному вигляді.

Щодо порядку оскарження рекомендується використовувати всі процедури. Хоча процедура адміністративного оскарження необов'язкова і можна відразу звернутися до суду, рекомендується почати процес оскарження рішення, подавши скаргу до контролюючого органу.

Це дасть додатковий час на формування позиції і збір доказів.

Також після негативного адміністративного оскарження варто використовувати можливість подачі скарги Бізнес-Омбудсмена. Як подати скаргу? Детально описано на сайті.

Як свідчить практика, звернення Бізнес-Омбудсмена в контролюючі органи в інтересах компаній часто тягне за собою скасування їхніх рішень.

Останньою інстанцією для захисту прав суб'єктів господарювання від протиправних рішень органів державного нагляду (контролю) - суб'єктів владних повноважень є адміністративний суд.

Практика судів в основному є позитивною для компаній. При цьому, варто пам'ятати, що супровід кваліфікованим адвокатом процесу перевірки на всіх стадіях, від її призначення до оскарження до останньої інстанції, значно збільшує отримання позитивного результату.


Детальніше в системі ЛІГА:ЗАКОН!

Отримати віддалений доступ до усіх матеріалів безкоштовно

Отримати доступ на 24 години