(0)
Новости

Новости

22 Січня 2018

Шини й акумулятори для автомобіля: коли ОЗ, а коли запаси

Пропонуємо Вашій увазі матеріал електронного аналітичного щоденника «БУХГАЛТЕР & ЗАКОН». Видання входить в системи ЛІГА:ЗАКОН. З питань використання видань «БУХГАЛТЕР & ЗАКОН» та «ЮРИСТ & ЗАКОН» чи їх підключення звертайтесь за тел.: (044) 501-3-700.





Приводом для написання статті послугувало таке запитання: "Чи варто автомобільні шини та акумуляторні батареї обліковувати як об'єкти основних засобів і чи дасть це змогу уникнути ведення Картки обліку пробігу (наробітку) пневматичної шини / акумуляторної батареї?".

.
Закони, пов’язані з цією статтею, детальні консультації, коментарі податкових органів – все це Ви знайдете в системах ЛІГА:ЗАКОН.

Закажите бесплатную презентацию
Однією з причин, унаслідок яких могло виникнути обговорюване запитання, – неоднозначна (на перший погляд) облікова природа шин та акумуляторних батарей (далі – АБ), які встановлюють на автомобіль.

З одного боку, такі об'єкти – витратні матеріали, які зазвичай обліковують у складі запасів, а з іншого – певні їх характеристики (строк використання, що перевищує рік, і подекуди значна вартість) можуть свідчити на користь обліку таких об'єктів у складі ОЗ.

Чи так це насправді, спробуємо розібратися.

Шини та АБ: "запасна" природа бере гору

Зазвичай шини та АБ обліковують одним із двох способів:

1) як запаси (на субрахунку 207 "Запасні частини"). Багато в чому до такого способу схиляє й Інструкція № 291;

На субрахунку 207 "Запасні частини" ведеться облік <...> автомобільних шин у запасі та обороті.

(пояснення до субрахунка 207 Інструкції № 291)

2) як ОЗ (не самостійний об'єкт, а у складі вартості автомобіля). І на цей випадок Інструкція № 291 містить уточнення.

Автомобільні шини, що є на колесах та в запасі при автомобілі, які враховані в ціні автомобіля та включені в його інвентарну вартість, обліковуються у складі основних засобів.

(пояснення до субрахунка 207 Інструкції № 291)

Інакше кажучи, вартість придбаних шин разом з автомобілем відображають на субрахунку 105 "Транспортні засоби" у складі первісної вартості автомобіля й амортизують у загальному порядку в процесі експлуатації такого авто.

При цьому сезонну заміну шин, придбаних разом з автомобілем, зокрема фактичне їх списання, відображають лише в аналітичному обліку підприємства.

І хоча у вказаних поясненнях до субрахунка 207 не згадують про АБ, уважаємо, що з нею така сама історія, – обліковуємо у складі ОЗ разом з автомобілем, на якому її встановлено, у протилежному разі – у складі запасів.

Водночас ще раз наголосимо, такий ОЗ-підхід стосується "першого" комплекту шин та АБ. Усі наступні, що були придбані на заміну "перших", варто обліковувати все ж таки як витратні матеріали, тобто у складі запасів.

Звичайно, є прихильники обліку шин та АБ у складі окремих ОЗ (окремо від автомобіля). Підґрунтям для такої позиції слугує варіант обліку ОЗ "за частинами".

Якщо один об'єкт основних засобів складається з частин, які мають різний строк корисного використання (експлуатації), то кожна з цих частин може визнаватися в бухгалтерському обліку як окремий об'єкт основних засобів.

(п. 4 П(С)БО 7)

Інакше кажучи, ідеться про те, що до складу окремих ОЗ (скажімо, на субрахунок 109 "Інші основні засоби") чи МНМА може бути зараховано шини та АБ, за умови, що строк їх експлуатації перевищує 1 рік.

Однак уважаємо, що в такому оригінальному способі обліку немає потреби, адже, крім обов'язкової умови щодо строку експлуатації, мають бути враховані й інші суттєві характеристики, властиві ОЗ, зокрема можливість "самостійно функціонувати". До того ж очевидно, що ані шини, ані АБ без установлення їх на автомобіль не функціонують за прямим їх призначенням.

Картки обліку пробігу (наробітку) шин та АБ: чи можливо обійтися?

Відповідаючи на другу частину запитання, зауважимо, що ведення Картки обліку пробігу (наробітку) пневматичної шини та Картки обліку наробітку та відстежування обігу АБ не залежить від способу бухгалтерського обліку таких активів.

Наявність таких карток під час експлуатації шин та АБ на підприємстві – норма обов'язкова. Це випливає, зокрема, з п. 2 розд. XII Правил № 549 та п. 8.2. розд. VIII Правил № 795.

Нагадаємо, що ці правила поширюються на всі підприємства й організації, що експлуатують колісні транспортні засоби. Ігнорувати їх може дуже вузьке коло спецорганізацій.

Докладніше на "шинну" тематику читайте в матеріалі "Перевзуваємо "залізного коня", або Про облік сезонної заміни шин".

Роман Карп'юк, експерт, ЛІГА:ЗАКОН




1. П(С)БО 7 – Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 "Основні засоби", затверджене наказом Мінфіну від 27.04.2000 р. № 92.

2. Інструкція № 291 – Інструкція про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій, затверджена наказом Мінфіну від 30.11.99 р. № 291.

3. Правила № 549 – Правила технічної експлуатації коліс та пневматичних шин колісних транспортних засобів категорій L, M, N, O та спеціальних машин, виконаних на їх шасі, затверджені наказом Мінінфраструктури від 26.07.2013 р. № 549.

4. Правила № 795 – Правила експлуатування акумуляторних свинцевих стартерних батарей колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затверджені наказом Мінтрансзв'язку від 02.07.2008 р. № 795.







Законодавство, пов’язане з цією статтею,
консультації та коментарі податкових органів –
все це Ви знайдете в системах ЛІГА:ЗАКОН.

Система ЛІГА:ЗАКОН беЗКОШТОВНА презентацІя