|
|
У бухобліку вода є виробничим запасом, який відображають на субрахунку 209 «Інші матеріали». Використану воду списуйте на витратні рахунки 91-94. Вибір конкретного рахунку залежить від того, працівників яких підрозділів забезпечили водою. Для прикладу, витрати на забезпечення водою адмінперсоналу відображайте на рахунку 92 «Адміністративні витрати».
Якщо порожні бутлі повертають постачальникові — йдеться про поворотну тару. Обліковують таку тару на позабалансовому субрахунку 023 «Матеріальні цінності на відповідальному зберіганні». Також підприємство — покупець води може окремо оплачувати заставну вартість цих бутлів. Таку оплату відображайте проведенням: дебет субрахунку 377 «Розрахунки з іншими дебіторами» з кредитом субрахунку 311 «Поточні рахунки в національній валюті». А після повернення бутлів постачальнику відображайте зворотне проведення. Крім того, підприємство, що сплатило кошти як заставу, враховує цю суму на позабалансовому рахунку 05 «Гарантії і забезпечення надані».
-
Податок на прибуток
- Визнані в бухобліку витрати на придбання води для офісних працівників впливають на розрахунок об’єкта оподаткування податком на прибуток. Адже такий об’єкт визначають на основі «бухгалтерського» фінансового результату (пп. 134.1.1 Податкового кодексу України; ПК). Коригувати такий фінрезультат не доведеться — ПК не містить різниць для такої ситуації. Визначаємо дату оприбуткування товарів
-
ПДВ
- Податковий кредит із ПДВ за придбаною водою визнають на підставі податкових накладних, зареєстрованих у Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН), незалежно від напряму використання такого товару (господарська чи негосподарська діяльність). Однак у такій ситуації буде загроза донарахування умовних податкових зобов’язань із ПДВ згідно з пунктом 198.5 ПК. Адже тут уже має значення використання товарів у негосподарській діяльності.
Забезпечувати працівників водою роботодавці можуть і на вимогу законодавства. Так, безоплатно слід надавати газовану солону воду працівникам, зайнятим на роботах із важкими та шкідливими умовами праці (ст. 7 Закону України «Про охорону праці» від 14.10.1992 № 2694). У такій ситуації зв’язок із госпдіяльністю очевидний — роботодавець виконує вимогу законодавства, а без цього неможливо здійснювати й сам виробничий процес.
Якщо ж забезпечення питною водою — вияв доброї волі роботодавця, то обгрунтувати зв’язок із госпдіяльністю, вважаємо, практично неможливо. Як вихід із ситуації (для сміливих бухгалтерів!) пропонуємо прописати у колективному договорі обов’язок роботодавця забезпечувати працівників питною водою. Інакше доведеться, на нашу думку, нараховувати умовні податкові зобов’язання з ПДВ.
- Нагадаємо, що платник ПДВ, який почав використовувати товари у негосподарській діяльності, має скласти зведену податкову накладну. Зробити це слід не пізніше останнього дня звітного періоду, коли товари починають використовувати у негосподарській діяльності (пп. «г» п. 198.5 ПК). Таку зведену податкову накладну також реєструють в ЄРПН.
Базою оподаткування ПДВ таких умовних нарахувань для придбаних товарів є ціна їх придбання (п. 189.1 ПК).
-
ПДФО
Вода, яку придбав роботодавець для споживання в офісі будь-яким працівником, не є об’єктом оподаткування ПДФО. Адже оподатковуване додаткове благо виникає лише у разі його одержання конкретним платником податку.
-
Військовий збір
- Об’єкти оподаткування ПДФО та військового збору ідентичні, тому споживання води за рахунок компанії будь-якими фізособами не оподатковують і таким збором (п. 16-1 підрозд. 10 розд. ХХ ПК).
- Унаочнимо викладене на Прикладі.
- ПРИКЛАД. Облік придбання води для потреб офісу
- Підприємство придбало в одного постачальника диспенсер для користування працівниками офісу (адмінперсоналу) вартістю 5300,00 грн (у т. ч. ПДВ — 883,33 грн) та бутель питної води на суму 78,00 грн (у т. ч. ПДВ — 13,00 грн). Умови постачання — попередня оплата.
- Підприємство нарахувало умовні податкові зобов’язання згідно з пунктом 198.5 ПК та склало для цього зведену податкову накладну (див. Додаток).
-
- Купуємо воду в офіс: податково-облікові наслідки Відповідно до облікової політики матеріальні необоротні активи вартістю до 6000 грн є малоцінкою, яку амортизують за методом 100% у першому місяці використання об’єкта.
Зміст господарської операції
|
Бухгалтерський облік |
Сума, грн |
|
Д-т |
К-т |
||
Перераховано кошти за диспенсер і питну воду |
3711 |
311 |
5378,00 |
Відображено право на отримання податкової накладної на суму податкового кредиту з ПДВ | 6442 | 6441 | 896,33 |
Нараховано суму податкового кредиту з ПДВ згідно із зареєстрованою в ЄРПН податковою накладною |
641 / ПДВ | 6442 | 896,33 |
Оприбутковано диспенсер для води за накладною | 153 | 631 | 4416,67 |
Нараховано суму податкового кредиту з ПДВ | 6441 | 631 | 883,33 |
Здійснено залік заборгованостей | 631 | 3711 | 5300,00 |
Передано диспенсер в експлуатацію |
112 | 153 | 4416,67 |
Нараховано амортизацію диспенсера | 209 | 631 | 65,00 |
Оприбутковано питну воду за накладною | 209 | 631 | 65,00 |
Нараховано суму податкового кредиту з ПДВ | 6441 | 631 | 13,00 |
Здійснено залік заборгованостей | 631 | 3711 | 78,00 |
Списано за актом списання питну воду, яку спожили адміністративні працівники | 92 | 209 | 65,00 |
Нараховано податкові зобов’язання на умовне постачання | 949 | 641 / ПДВ |
896,33 |
Списано витрати на фінансовий результат |
791 791 |
92 949 |
4481,67 896,33 |
-
- Отже, роботодавець може за власним бажанням забезпечувати питною водою працівників. Витрати, пов’язані з цим, безперешкодно впливають на об’єкт оподаткування податком на прибуток, а коригувати фінансовий результат не потрібно. Щоб не нараховувати умовних податкових зобов’язань із ПДВ, пропонуємо прописати обов’язок роботодавця забезпечувати питною водою працівників у колективному договорі. Утримувати ПДФО та військовий збір не доведеться.